Altijd al benieuwd geweest naar de wereld achter de schermen van het Belgisch spoorwegnet? In deze workshop duiken we in de socio-economische en technologische geschiedenis van het spoorwegnetwerk. We staan stil bij de toekomst van het spoor in je gemeente en/of Vlaanderen/België (inzoomen op een specifiek treinstation behoort ook tot de mogelijkheden). Welke innovaties en initiatieven mogen we verwachten in de toekomst? In deze weorkshop staan we eerst stil bij de geschiedenis van het spoorwegennetwerk, om te eindigen van de toekomst ervan.
Een kleine greep uit wat u kan verwachten: Na Engeland (1825) waren op mondiale schaal de Belgische spoorwegen de eersten om een commerciële spoordienst aan te bieden (1835, vijf jaar na de onafhankelijkheid). Door de onafhankelijkheidsstrijd had Nederland de waterwegen afgesloten voor de Waalse industrie en de Antwerpse haven lam gelegd. Het spoor bood een oplossing. De Belgische spoor- , machine- en rijtuigenbouw werd vermaard en kreeg internationale opdrachten. Vandaag behoort de Belgische treinbeveiliging en treinregeling tot de wereldtop (HST en vrachtverkeer).
Enkele bijkomende vragen die aan bod kunnen komen: Hoe wordt een spoorlijn aangelegd? Hoe wordt een dienstregeling opgemaakt, rekening houdend met de talrijke spooroperatoren? hoe wordt het treinverkeer in werkelijke tijd aangestuurd en beveiligd? Wat is de economische rol en belang van het spoorverkeer in België en in Europa?
Nodig: beamer en scherm
Duur: 1 tot 2 lesuren, te bepalen
Optie: Een interactieve lezing over de rol de spoorwegen in de Tweede Wereldoorlog bij de deportaties en bij het verzet.
Optie: Mogelijkheid tot begeleid bezoek aan een verkeersleidingscentrum of een werkplaats.