Thema Editie 2024

Op zoek naar wereldgeschiedenis in je buurt

Heb je je al wel eens afgevraagd welke verband er is tussen jouw stad en wereldgeschiedenis? Is er een gebouw of straatnaam die 'internationaal' in de oren klinkt? Heb je altijd afgevraagd welke rol en impact de grote bestaande havens of industriesector heeft gehad op internationaal niveau? Of misschien ben je wel benieuwd naar de rol van missionarissen in de wereld? Welke impact hebben de wereldoorlogen gehad op je stad of school? Of welke rol hebben vrouwen gehad in de wereld?
Er zijn heel wat mogelijkheden en boeiende invalshoeken te onderzoeken!

Met andere woorden ... ga op zoek naar plaatsen, mensen, gebouwen, kunstwerken, muurschilderingen, standbeelden, straatnamen, kunstenaars, uitvinders, schrijvers, … vertellen geschiedenissen die je buurt verbinden met de hele wereld.

Ga met je klas(sen) op onderzoek uit!

  • Kijk om je heen! Ga als een echte onderzoeker op zoek naar informatie en geschiedenis in je buurt!

  • Welke wereldgeschiedenissen zijn aanwezig in de buurt?

  • Welke verhalen en informatie vinden jullie hierover terug?

  • Verwerk de wereldgeschiedenis van je buurt in een creatief innovatief historisch project!

Onder buurt verstaan wij

in de buurt van je school

in de gemeente of stad

in de provincie of regio

in Vlaanderen

Het thema biedt een brede waaier aan mogelijkheden om te werken aan eindtermen binnen de vakspecifieke en -overschrijdende domeinen. Daarnaast kunnen verbanden gelegd worden met meerdere sleutelcompetenties, waaronder:

burgerschap m.i.v. samenleven (SC 7)

leer- en onderzoekscompetenties (SC13)

Zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing (SC14)

sociaal-relationele competenties (SC5)

cultureel bewustzijn en culturele expressie (SC16)

digitale competenties en mediawijsheid (SC4)

ontwikkeling van initiatief, ondernemingszin en creativiteit (SC15)

Nederlands (SC2)

andere talen (SC3)

duurzaamheid (SC10)



Alle sleutelcompetenties kunnen verwerkt worden en een plaats krijgen in het creatief innovatief historisch project.
Vakoverschrijdende projecten juichen we toe, maar is geen verplichting om te kunnen deelnemen aan de Vlaamse Geschiedenis Olympiade.

Welke prijzen namen de leerlingen mee?

1ste laureaat: HAND-APP

  • Tweedaagse all-in schoolreis: verplaatsing, hostel, activiteiten, ontbijt, lunchpakket en avondmaal geschonken door ‘Toerisme Vlaanderen’ Gepersonaliseerde goodie bags met educatief materiaal, fair trade chocolade, strips, noteblocs, post-its, pennen, …

2de laureaat: Van rustplaats tot strijdtoneel

  • Jaarabonnement om meer dan 325 attracties en ontspannende uitstappen geschonken door ‘Riebedebie’ Gepersonaliseerde goodie bags met stripverhaal, noteblocs, pennen, boeken, romans, fair trade chocolade, VGO T-shirt, …

3de laureaat: Sporen van Spiro

  • Voucher voor een schoolbusreis of webinar geschonken door het ‘Davidsfonds’ Gepersonaliseerde goodie bags met stripverhalen, fair trade chocolade, …

Exhibition Award: Migratieverhalen

  • Bioscooptickets geschonken door Kinepolis Gepersonaliseerde goodie bags met stripverhalen, fair trade chocolade, …

Sociale Media Award: Koloniaal Verleden

  • Bioscooptickets geschonken door Kinepolis Gepersonaliseerde goodie bags met stripverhalen, fair trade chocolade, …

Neem een kijkje bij 'Laureaten'. Daar vindt u inspiratieve voorbeelden!

Wil je weten welke 100 kosteloze expertises we aanbieden?
Surf naar '
Expertise-aanbod'!

Deelnemen aan editie 2025!

Door op "Accepteren" te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om de navigatie op de site te verbeteren, het gebruik van de site te analyseren en ons te helpen bij onze marketinginspanningen. Bekijk ons Privacybeleid voor meer informatie.
²