De Vlaamse Geschiedenis Olympiade is een onderwijsconcept dat ontstaan is als geëngageerd project voor, door en met jongeren in het middelbaar onderwijs.
Alle leerlingen, ongeacht de studierichting, worden uitgenodigd om een creatief innovatief historisch project te ontwikkelen. Dit doen ze onder begeleiding van hun leerkracht(en).
We brengen de deelnemende klassen en onze partners samen op een unieke manier. De jongeren krijgen expertise en ondersteuning van experts over een door hen gekozen thema!
De expert komt naar je klas of je kan er voor kiezen om een extra muros activiteit te doen met de leerlingen bij een van onze partners!
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade wordt jaarlijks georganiseeerd voor scholieren in het secundair onderwijs.
Dit jaar is het centrale thema ‘Overal geschiedenis. Ik zie wat jij niet ziet!'
Alle leerlingen uit het vierde leerjaar, de derde en vierde graad ongeacht de studierichting zijn welkom om deel te nemen.
We geloven sterk dat de competenties die de leerlingen zich doorheen dit uniek innovatief project eigen maken een meerwaarde hebben voor hun latere leven en loopbaan.
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade (VGO) nodigt elke klas om deel te nemen. De VGO heeft als doel om de competenties van de jongeren (vanaf het 4de middelbaar) ongeacht de studierichting te bevorderen en versterken. De deelnemende klassen ontwikkelen een creatief innovatief historisch project waarbij ze via een brede waaier aan werkvormen leren samenwerken. Door het klassikaal karakter van de VGO nemen we elke leerling mee doorheen het project waarbij we uitdrukkelijk streven naar excellentie.
We bieden kosteloos workshops, interactieve lezingen, rondleidingen aan over meer dan 80 onderwerpen over onder andere wereldoorlog, migratie, koloniaal verleden, kunst(en)/kunstenaars, vrouwen in geschiedenis, stadsgeschiedenis, mondelinge geschiedenis. Maar ook 'Hoe maak ik een podcast, welke app kan ik gebruiken, hoe monteer ik een video, ...' De VGO werkt samen met meer dan 70 partners over heel Vlaanderen en Brussel. Wij regelen alles voor u! U hoeft enkel een aanbod te kiezen via het deelnameformulier op deze website.
De duurzaamheidsdoelstellingen maken integraal deel uit van de Vlaamse Geschiedenis Olympiade. Bij het ontwikkelen van de creatieve innovatieve projecten dragen we bij tot duurzaamheidsdoelstellingen. We helpen jou om die te integreren in jullie project.
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade is uniek qua opzet en vorm. Je schrijft je in met je klas(sen). Meerdere leerkrachten kunnen deelnemen per school met een klas of een leerkracht kan deelnemen met meerdere klassen. Wij bieden ondersteuning op alle vlakken: inhoudelijk (historisch), technisch, didactisch, praktisch, extra muros activiteit, ...
Volg zeker de Vlaamse Geschiedenis Olympiade op:
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade is gebaseerd op een sterke missie en visie.
We hanteren sterke waarden en leidende principes in alles wat we doen.
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade is een onderwijsconcept dat vertrekt vanuit het Vlaamse Eindtermendecreet. Op die manier ondersteunen én ontlasten we de leerkracht.
De leerkracht kan KOSTELOOS BEROEP DOEN OP MÉÉR DAN 100 EXPERTEN. Dit kan op school of extra muros.
Door deel te nemen met je klas aan de Vlaamse Geschiedenis Olympiade werkt je aan minstens negen sleutelcompetenties!
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade draagt minimaal aan vijf duurzaamheidsdoelstellingen bij!
We zijn een wereldwijd uniek onderwijsconcept!
Elke leerling, ongeacht de onderwijsvorm of studierichting, op een laagdrempelige en inclusieve wijze te laten kennis maken met geschiedenis als discipline in de brede betekenis van het woord, de verscheidene facetten van de rijkdom en de maatschappelijke relevantie ervan.
Alle leerlingen maximale leerkansen aanbieden door kosteloos expertise aan te bieden om een creatief innovatief historisch project te ontwikkelen.
Alle leerlingen maximale leerkansen aanbieden om de (vak-)specifieke eindtermen, sleutelcompetenties en duurzaamheidsdoelstellingen binnen het vakdomein geschiedenis te bereiken.
In het kader van de Vlaamse Geschiedenis Olympiade zijn de volgende waarden en principes leidend: kritisch denken, burgerschap, betrokkenheid, engagement, verantwoordelijkheidszin, kritische reflectie, oplossingsgericht handelen, creatief denken, dialoog, diversiteit, inclusie, participatie, verbinding, empathie, samenwerken, respect en actief luisteren.
De waarden en leidende principes hebben betrekking op elke aspect van de Vlaamse Geschiedenis Olympiade.
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade is een onderwijsconcept dat vertrekt vanuit het Vlaams Eindtermendecreet.
De leerkracht(en) bereiken een brede waaier aan eindtermen binnen de vier domeinen (eco, soc, pol, cult).
Daarnaast kunnen verbanden gelegd worden met meerdere sleutelcompetenties.
Wie deelneemt aan de Vlaamse Geschieedenis Olympiade werkt
expliciet aan de vakspecifieke eindtermen en duurzaamheidsdoelstellingen!
Vanuit de Vlaamse Geschiedenis Olympiade werken we minstens aan vijf duurzaamheidsdoelstellingen:
- SDG 4: Kwaliteitsvol onderwijs
- SDG 10: Ongelijkheid verminderen
- SDG 11: Versterken van gemeenschappen
- SDG 16: Versterken van openbare instellingen
- SDG 17: Vreedzame samenleving
Voor elke SDG formuleren we leerdoelstellingen op leerlingniveau. Dit helpt de deelnemende klas/school om de eigen doelstellingen te bereiken.