CREATIEF INNOVATIEF HISTORISCH PROJECT
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade kreeg de erkenning: 'De Vlaamse Geschiedenis Olympiade draagt bij tot de Unesco-doelstellingen onderwjis, cultuur en erfgoed.'.
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade nodigt alle Vlaamse scholieren uit om een "creatief innovatief historisch project " te ontwikkelen vanaf het vierde tot het zevende jaar middelbaar onderwijs over heel Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest,
ongeacht de studierichting of onderwijsvorm, t.t.z. doorstroom, dubbele en arbeidsmarktgerichte affiniteit, inclusief buso en okan!
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade heeft als doel om op een laagdrempelige wijze diverse groepen jongeren op inclusieve wijze te laten kennis maken met geschiedenis als discipline in de brede betekenis van het woord, de rijkdom en de maatschappelijk relevantie ervan.
De holistische aanpak waarbij kennis, vaardigheden en attitudes worden geoefend via de uitwerking van een creatief innovatief historisch project is wereldwijd uniek.
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade vertrekt expliciet van het eindtermendecreet. Het biedt een gevalideerd kader waarbinnen de deelnemende klassen de sleutel- competenties, en bijhorende eindtermen binnen de eigen studierichting bereiken. Hierbij staat de competentieontwikkeling van de leerlingen centraal.
Via de unieke methodiek dragen we bij aan de toekomstgerichte innovatieve digitale en technologische competenties.
Aanvullend bieden we een breed kader waarin de begeleidende leerkracht zich kan professionaliseren.
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade vertrekt vanuit tien sleutelcompetenties:
We ondersteunen de deelnemende klassen en leerkrachten KOSTELOOS en OP MAAT in de ontwikkeling van hun creatief innovatief historisch project!
We bieden in kader van een deelname aan de Vlaamse Geschiedenis Olympiade vrijblijvende kosteloze ondersteuning aan de deelnemende klassen om de (vak-)specifieke eindtermen, sleutelcompetenties en duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken.
digitale competentie en mediawijsheid (SC 4)
sociaal-relationele competenties (SC 5)
burgerschapscompetenties m.i.v. competenties inzake samenleven (SC 7)
historisch bewustzijn (SC 8)
leercompetenties m.i.v. onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken (SC 13)
zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing en wendbaarheid (SC 14)
ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties (SC 13)
cultureel bewustzijn en culturele expressie (SC 16)
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade streeft meerdere leerdoelstellingen na.
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade vertrekt vanuit de school-, klas- en leerlingen waarbij rekening gehouden wordt
met de onderwijsvorm, studierichting, en pedagogisch project van de school.
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade zet een uitgebreid netwerk op met een grote verscheidenheid aan zowel inhoudelijke, technische en digitale expertise ter beschikking van de deelnemende klassen.
Door de unieke aanpak bieden we de deelnemende leerlingen maximale leerkansen. De ontwikkeling van een creatief innovatief historisch project is een unieke ervaring waarbij de leerlingen zich 'toekomstgerichte' competenties eigen maken.
Deze competenties zijn een meerwaarde voor zowel de persoonlijke ontwikkeling als de toekomstige professionele loopbaan van de leerlingen.
Door samen te werken met de hoger onderwijs- en universitaire instellingen versterken we de future proof competenties van de leerlingen.
Binnen de Vlaamse Geschiedenis Olympiade worden de leerkrachten in spe versterkt via een practice-based en evidence-based methode aangaande toekomstgerichte competenties. Zodoende draagt de Vlaamse Geschiedenis Olympiade bij tot excellent onderwijs.
Vanuit de inclusiewaarde hebben we hierbij bijzondere aandacht voor de technische en beroepsopleidingen, en digitale en technologische competenties.
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade zet alle vakdidactische en pedagogische middelen in om naast de sleutelcompetenties, en bijhorende leerdoelstellingen, bij te dragen aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (Sustainable Development Goals (SDG)) met nadruk op de collectieve, verbindende, inclusieve aspecten ervan.
We dragen bij tot de Unesco-doelstellingen aangaande inclusief en kwaliteitsvol onderwijs voor elke leerling, aandacht voor geschiedenis en erfgoed in de brede maatschappelijke betekenis ervan via het opzetten van een breed participatief netwerk met verscheidene partners ten einde maximale maatschappelijke valorisatie te realiseren van de bestaande rijkdom en expertise aanwezig.
De Vlaamse Geschiedenis Olympiade is een particpatief netwerk waarbinnen kennisdeling, co-creatie, inclusie en verbinding leidende principes zijn.
DOELSTELLING 4
De Vlaamse overheid verzekert een gelijke toegang tot secundair onderwijs, en bieden maximale leerkansen voor elke lerende voorzien we een kwalitatief aanbod en zorgt een kwalitatieve leeromgeving bij de verschillende onderwijsverstrekkers (in alle onderwijsniveaus)
DOELSTELLING 10
De Vlaamse overheid streeft naar een evenredige participatie van kansengroepen (doelgroepen in het gelijke kansen en integratiebeleid) aan alle aspecten van het maatschappelijk leven (incl. onderwijs) in Vlaanderen.
DOELSTELLING 11
De Vlaamse overheid maakt steden en menselijke nederzettingen inclusief, veilig, veerkrachtig en duurzaam
DOELSTELLING 16
De Vlaamse overheid bevordert een vreedzame en inclusieve samenleving met oog op duurzame ontwikkeling en versterkt haar instellingen
DOELSTELLING 17
De Vlaamse overheid stimuleert en versterkt partnerschappen ten einde bij de Europese top te behoren