Pop- en rockmuziek zijn alomtegenwoordig. Die muziek straalt de jeugd- en popcultuur uit die terug te vinden is in films, mode, dans, boeken en stripverhalen. De veranderende samenleving bracht ‘nieuwe’ jeugd- en popcultuur waarbij mensen mondiger werden, opkwamen voor vrouwenrechten, een laisser aller attitude aannemen, jeugdbewegingen, enz.
Welke invloed had de jeugd- en popcultuur die uit de VSA en GB overwaaide op de jongeren in de jaren zestig en zeventig, in een toen relatief conservatief Vlaanderen? Op welke aspecten van de samenleving is er een interactie te zien die blijvend veranderd is (emancipatie, migratie, politiek, sociale ontvoogding, …)?
Jeugd- en popcultuur wordt soms in verband gebracht met ‘jeugdcriminaliteit’. Is dat zo of is/was dat gewoon kattenkwaad die niemand kwaad doet? In deze interactieve lezing zoomen we in op (deel-)aspecten van jeugd- en popcultuur van de jaren zestig en zeventig. Daarbij ligt de focus op de ontwikkeling en invloed van populaire cultuur en muziek op de verschillende lagen en delen van onze samenleving.
Welke impact heeft dit gehad op het (socio-economisch) gedrag van de ‘jeugd van toen’. Zij worden vanaf dan in groeiende lijn een belangrijke (consumenten-)massa aangaande muziek, mode, pop-art en festivals. Speelt de jeugd- en popcultuur een rol in de manier waarop wij de wereld/samenleving ervaringen of ondergaat de jeugd- en popcultuur zelf veranderingen onder invloed van maatschappelijke tendensen? De expert kan indien gewenst dieper in gaan met bepaalde aspecten.
Nodig: beamer en scherm
Duur: 1 tot 2 lesuren, te bepalen